3-mst. bark ORIENT af Svendborg ført af C.A.Rasmussen.
Beskudt af tysk u-båd ud for den norske kyst i 1918.
Skibet indkom til Frederikshavn med skudhuller i skroget.
Albert Chr. Rasmussen 1922 erklæret umyndig, skibet solgt ved auktion.
Forlsit 1917-04-04 i Atlanterhavet på rejse fra Göteborg til Casablanca. Blev kraftigt beskudt af tysk ubåd, men holdt sig flydende på lasten. Skibet forladt i søen.
Ved forliset omkom 4 mand. Kaptajnen og bådsmanden umiddelbart ramt af kugler i hovedet, 2 mand hårdt såret omkom i båden. 2 andre hårdt sårede kom levende i land sammen med den lettere sårede styrmand Johan Kristen Rasmussen og 2 mand uden sår. Båden forlod skibet ved 11-tiden og nåede land 01 dagen efter ved Westport i Irland. Skibet blev senere bragt ind og rep. og kom i fart for udenlandsk ejer.
Julius Jochimsen blev ansat i HAPAG 1905 som kontorchef. I 1913 avancerede han til direktør og Kejser Vilhelm II udnævnte ham i 1914 til tysk konsul.
Han stiftede sin familie på øen ved at gifte sig med danske Ella Christensen i 1911.
En del krigsfoto fra WWI er opsat i et vindue.
Det danske dampskib S/S ALEXANDER SHUKOFF af København med neutralitetsbemaling under WWI.
Forliste den 22. august 1917.
Læs yderligere under nota bene.
Postkort med S/S ANNA af Esbjerg i Malaga Havn under WWI.
Kortet er afsendt den 3. april 1917 til kaptajn Ulrich Jensen ombord i S/S NELLY.fra en N.H. Gregersen.
Postkort med S/S OLGA af Esbjerg.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
2 skibe ved kajen i Ivigtut- dampskibet med neutralitetsbemaling, så muligvis under WWI
Kryolith Mine- og Handelsselskab blev oprettet i 1865 og overtog rettighederne til brydning af kryolit ved Ivigtut i Grønland, der var sat i gang af C.F. Tietgen, Julius Thomsen m. fl. en halv snes år tidligere.
Selskabet drev minen vha. udsendte danske funktionærer og arbejdere. Kryolitten blev både eksporteret direkte til USA og sejlet til København, hvor råstoffet blev oparbejdet på Kryolithfabriken Øresund. Fra 1940 indtrådte staten som hovedaktionær i virksomheden og fabrikken blev slået sammen med kryolitselskabet under navnet Kryolitselskabet Øresund.
Kryolitten blev anvendt som katalysator ved fremstilling af aluminium og især under 2. verdenskrig, var der efterspørgsel efter det. I 1987 stoppede brydningen, da minen var blevet tømt for ca. 4 mio. ton kryolit.
Kilde: Erhvervsarkivet. Kryolith Mine- og Handelsselskab
Portsmouth Historic Dockyard på HM Naval Base Portsmouth; her ses det britiske krigsskib HMS M33 ( læs yderligere unde Nota Bene) . Fotograferet, den 15. maj 2011.
SEEADLER, fuldskib blev erobret af den kejserlige tyske flåde under 1. Verdenskrig. Den blev ombygget til at kunne narre de allierede. Den blev udstyret med en ekstra kraftig motor, skjulte kahytter til indkvartering af mandskab og fanger, to skjulte kanoner, to skjulte maskingeværer og et par torpedorør. Den gik derefter på kapertogt og nåede at erobre 15 skibe i Atlanterhavet og Stillehavet. Den totaltforliste på revet ved Mopelia i Fransk Polynesien i 1917.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
Afprøvning af panserdykkerdragt. Dykkerdragten er meget svær, består af metal, hjælperne er formentlig iført tyske militærhuer fra tiden omkring 1. verdenskrig. Dykkeren står ved siden af sin dragt til venstre, lige inden han skal gøres klar til at blive hejst ud over rælingen og ned i vandet. Fotografiet stammer fra et fotoalbum med en serie fotografier, i alt 16 stk.. Albummet er stemplet Aktieselskabet Vølund.
S/S ARLA sunket i Limfjorden d. 6`Februar 1917 bjerget af Em. Z. Svitzer´s Bjergnings Entreprise.
Kofferdammen færdig anbragt den 26-06-1917.
Til venstre ses bugserbåd KATTEGAT og til højre bugserbåd ÆGIR
En samling af 10 fotografier vedrørende Svitzers hævning af S/S DUCA af Genua - andet navn er DUCA DEGLI ABRUZZI.
Skibet blev torpederet af en tysk u-båd og sank i Middelhavet, udenfor Cape Canet, Frankrig.
Rutekort over Nordsøen og Farvandene omkring England
Ukendt
Søhistorisk Registratur
Topografi
Europa
Danmark
Jylland
Norden
Norge
Navigation
Søkort
Krigssøfart
1914 - 1918
Havari og forlis
Krigsforlis
Farvande
Nordsøen
Atlanterhavet
Kortnummer EfS 14 / 1919
Internationalt kortnummer -
Lokationskode -
Korttitel Rutekort over Nordsøen og Farvandene omkring England
Folioområde 0500 Nordsøen, britiske side
Foliounderområde 0505 Britiske Øer, oversejlingskort
Udgivernation Danmark
Udgiverorganisation Søkortarkivet
Udgave 1919
Optryksdato 1919
Koordinater for SW-hjørne 48-00N 011-10W
Koordinater for NE-hjørne 61-00N 009-00E
Målestok 1:3000000
Korttype Minekort
Rettet til dato/EfS -
Sprog anvendt på kortet Dansk
Projektion Mercator
Primær beskrivelse,
planer på kort Mineoversigtskort med skraverede felter for områder, hvor minefare eksisterer. Udgaven er fra EfS Nr.1919.
Yderligere beskrivelse -
Fysisk papirstørrelse 41x47,5
Korttrykkets størrelse 39x43
Konserveringstilstand 1
Modtaget dato -
Journalnr. -
Brig PERU som kulhulk i Holsteinsborg / Sisimiut ved siden af S/S HANS EGEDE under 1. verdenskrig. Briggen blev
bygget i Pommern 1844 og året efter strandede den
og sank ved Drogden. Skibet blev bjerget, sat i stand
og d. 22. april 1846 solgt til KGH. Samme år foretog
PERU sin første rejse til Grønland. I 1905 blev skibet
oplagt i Holsteinsborg / Sisimiut og i 25 år brugt som pakhus og kuldepot.